Које су улоге одраслог у подстицању дечје игре?

Дечји развој много зависи од подршке коју добије од окружења. Знајући то често постављамо себи питања како дете подстицати и усмеравати га да развој дечији да несметано тече?


Једно од првих правила подстицања детета може бити не ометати га, не прекидати дечју игру. Дете у игри конструише, реконструише, гради свој идентитет, путем игре комуницира и ствара симболе у игри. Зато не треба прекидати дечју игру већ одложити планиране обавезе док се један сегмент игре, дечија замисао не заврши. 

Како одрасли најчешће виде игру? 
Начин на који се на игру гледа је доста културолоши условљено. Избор играчака, као и начин на који се деци дозвољава да стварају зависе од културе. Игра за одраслог најчешће представља предах, разоноду, одмор и тиме одвајају рад од игре. Управо су то и разлози мањег учешћа одраслих од игре деце. 

Значај игре за дете 
Покушајмо сагледати колико је игра значајна за дете. Кроз игру:
- деца стичу разна искуства
- уче да решавају различите проблеме
- уче да нешто мењају, "славе" своје учење
- договарају се ступају у интеракцију
- ангажују целовото биће
- доноси одлуке , ризикује
- ствара имагинарну ситуацију

Која би била улога одраслог? 
Како се родитељ може понашати у игри деце? Одрасли често треба да имају улогу посматрача, слушаоца и партнера у игри. Посматрањем, слушањем и током дијалога са децом добијамо информације о интересовањима деце, што помаже одраслима да продубљују своја разумевања о игри. 

Партнерко укључивање одраслог у игри значи међусобно слушање и учествовање одраслог и детета током чега се гради смислено учење и играње. Важно је да одрасли не дају готова решења , већ да одржавају баланс између своје и дететове креативности не нарушавајући првобитну идеју. Кроз партнерско укључивање охрабрујемо дете, подстичемо на истраживање, креативно решавање проблема. 

Такође , одрасли моделују, повезује смисао и значење односа са другим стварима, показује радост за долажење до нових сазнања. Пример одраслог је важан јер се на примерима најбоље учи. 

Одрасли подупиру и охрабрују како би дете могло да научи нешто ново изнад свог сазнања, пружајући помоћ да се дете усмери на активности које су њему смислене у том тренутку. 

Такође, одрасли проширују активности детета кроз комуникацију и акцију, ми учествујемо у игри обезбеђујући подстицајну средину и материјале, коментаришемо, тумачимо показујемо како се игра  може одвијати, дајући предлоге и могућа решења.

Игра - највиши ниво истраживања
Кроз игру се осварује највиши ниво истраживања, учења. Али, само игра која је покренута унутрашњом потребом за сазнањем, унутрашњом мотивацијом, је значајна за дететов развој. Готове играчке често нису занимљиве деци и нису довољни покретачи истинске потребе за истраживањем. Док стварни предмети, нестуктуирани и полуструктуирани материјали заокупљују дечју пажњу, покрећу децу да налазе нова решења, дају средствима нову намену. Тако ће конопац, пертле, варјаче, картонске кутије,  тесто и многи други предмети утицати стимулативно на стварање креативних начина коришћења. 

Добро ослушкујте идеје вашег детета, пустите да оно предложи игру, истражује материјале, играчке и осмишљава им нову намену. Игра за дете има смисао, а ми смо ту да је подржимо и помогнемо да дете разуме, усвоји, научи, овлада вештинама постајући целоживотни ученик. 

Comments

Popular posts from this blog

Које су вештине важне за полазак у шкoлу?

Шта чинимо лоше за интегритет наше деце ?

Како подржавати стидљиву децу?